pondelok 9. februára 2015

Anna. Príbeh o klíme a životnom prostredí. - Jostein Gaarder

Zas som sa rozhodla napísať o Gaarderovej knihe lebo 1. akosi som tušila, že bude super, 2. po dočítaní Paper Towns som si povedala že aj od angličtiny si treba trochu oddýchnuť :)

Jostein Gaarder: Anna - Príbeh o klíme a životnom prostredí


Anotácia


Svet budúcnosti vyzerá celkom inak. V rodinnom sade stoja rodičia na rebríku a štetčekom opeľujú stromy, pretože včely už vyhynuli. Dva svety, dva pútavé príbehy – ten súčasný aj ten v budúcnosti – sa prelínajú a čitateľov držia v napätí. Kto je v skutočnosti dievča so zvláštnym menom Nova? Je to Anna pred sedemdesiatimi rokmi? No ale ako mohla prababička vedieť, ako sa bude volať jej vnučka?


"Viem si predstaviť smútok našich vnúčat a pravnúčat - z nedostatku zdrojov, ako je plyn a ropa, aj zo straty biologickej rozmanitosti : Všetko ste spotrebovali sami ! Nič ste nám nenechali !"



Musím povedať, že táto kniha na mňa naozaj veľmi zapôsobila, zase ma autor prinútil premýšlať. Príbeh sa odohráva v 2 časových líniách, a to v roku 2012 a 2082. Anna je dievča, o ktorom si rodičia miestami myslia, že je psychicky choré. Ona sa však len obáva o budúcnosť sveta. A má na to plné právo. Veď koľko neobnoviteľných zdrojov sa minulo len za posledné roky... Ak to takto pôjde ďalej, ďalším generáciám nezostane už skoro nič a budú jazdiť na zvieratách, ak vôbec zostanú aj tie.

Anna má sny o budúcnosti, v ktorých vidí katastrofické scény o hologramových zoo, utečencoch, nedostatku potravy... V sne je svojou vlastnou pravnučkou, ktorá má v termináli aplikáciu čo každých pár minút ukazuje vyhynuté druhy zvierat. Ľudia poznajú levy a tigre už len z dokumentárnych filmov a z oceánov trčia len slabé stĺpiky, kt. naznačujú kde predtým stáli vyššie ostrovné budovy. 

Kniha je písaná naozaj dobrým štýlom a každého donúti popremýšlať aj keď len nad použitými igelitkami. Príde čas, keď sa budeme voziť na somároch, lebo ropa už nebude na zemi dostupná. Bohatí chcú byť ešte bohatší a je im úplne jedno, že ich vnúčatám budú autá a veľké domy už na nič. Prečo je to tak ? Prečo sa skoro nikto nesnaží niečo zmeniť ? 

Svet takýmto spôsobom speje k veľkému úpadku a je len na nás-ľuďoch, či tomu zabránime, alebo nie. Kiežby sme mali odvahu a inteligenciu Anny a pokúsili sa veci zachrániť.  Nech majú aj naše vnúčatá pekný život.



Rada by som počula váš názor :) Čítali ste doteraz niečo podobné ? Máte radi knihy podobného tipu ?
Komentujte, kritizujte, odpovedajte, budem len rada.


K.



2 komentáre:

  1. Mně přijde téma Anny dost zajímavé, ale tím, že jsem se podobnými tématy hodně zabývala, nevím, jestli mi má tak úplně co nového přinést a také se trochu obávám toho, jestli to pro mě nebude spíš jen hodně velké bububu. Z jiných recenzí to na mě totiž tak trochu působilo.

    Na druhou stranu mám Gaardera vážně ráda, tak věřím tomu, že se tématu dokázal chopit dobře a určitě chci po knížce sáhnout.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. aj ja som si myslela, že to nebude nič nové, že to bude na jedno kopyto, nebolo to tak. Ale ide tam viac o to pekné tínedžerské zmýšľanie, v tomto smere ma kniha celkom dostala. Určite vrele odporúčam :)

      Odstrániť