nedeľa 15. mája 2016

Patrick Ness : My ostatní tu len tak žijeme

Originálny názov : The Rest of Us Just Live Here
Počet strán : 288
Vydavateľstvo : slovart


Čo ak nepatríš medzi vyvolených? Čo ak nemáš za úlohu bojovať s nemŕtvymi, alebo s duchmi požierajúcimi duše, alebo s čímkoľvek, čo má na svedomí neznáme modré svetlo a všetkých mŕtvych nezávislákov? 
Možno si aj ty presne ako Mikey, ktorý chce len zmaturovať, ísť na maturitný ples a konečne nabrať odvahu a pozvať dievča na rande, skôr ako niekomu zasa napadne vyhodiť ich školu do vzduchu.
Pretože niekedy sú proste aj dôležitejšie problémy ako tohtotýždňový koniec sveta. Dokonca aj vtedy, ak Mikeyho najlepšieho kamoša pokladajú všetky mačky z okolia za svojho boha.





Už tri týždne mi na mojom nočnom stolíku v noci svieti jedna zaujímavá kniha. Z obálky na mňa pozerajú rôzne žiariace postavy, no na štyroch miestach je však čierno. Tieto postavy sa stratili v tme. My ostatní tu len tak žijeme, presne tak. Sme stratení v tme,nepotrební, divní a nezaujímaví. A toto je náš celkom neobyčajný príbeh.

Čosi z obsahu
Nezávisláci večne spôsobujú problémy v celej krajine. Ekologické katastrofy a ujmy na ľudských životoch sa však vždy akosi prepečú. A keď poznáte pravdu a pokúšate sa o nej presvedčiť policajné orgány,vyhrážajú sa vám zatknutím. Taká je realita, čo už. Lepšie je byť ticho a pretrpieť všetko, kým je to nutné.

Mikey, jeho sestra Mel, Henna a Jared sú najlepšími priateľmi už celé veky. Každý z nich je istým spôsobom čudák, má divných rodičov, veľa rodinných a iných problémov. Aby toho nebolo málo, nezávisláci začnú tiež útočiť. Mikey a Henna tak skoro prídu o život a všetko sa komplikuje. Oni chcú žiť kľudný život, zmaturovať ešte pred tým ako nastane koniec sveta a naďalej zostať priateľmi.
Namiesto typického teenagerského života ich však naháňajú jelene, útočí na nich modré svetlo a oni nikdy nemajú pokoja.

Môj názor
Čo ja považujem za veľké plus, bola výsmešná stránka tejto knihy. Autor urobil z nášho dnešného sveta dokonalú paródiu. Výborne vykreslil všetko,cez rodičov, tínedžerov, až po politiku. Pri takýchto prvkoch som sa naozaj dobre zasmiala. Dnešný svet tu bol vyobrazený z úplne iného uhla pohľadu.

Začítala som sa celkom rýchlo a štýl mi vyhovoval. Bolo naozaj ťažké sa od knihy odtrhnúť, strávila som pri nej pár celých večerov (čo sa jemne odzrkadlilo na mojich známkach v škole :D). Zaujímavosťou, a niečím, čo som doteraz v žiadnej knihe nevidela, boli úvody pri kapitole - pár riadkov opisujúcich druhý dej príbehu (nezávisláci), prebiehajúci súčasne s hlavným dejom. Na začiatku som sa v tom trochu strácala a nevedela som nadviazať na predchádzajúci úvod, no po pár kapitolách som sa predsa len dostala do obrazu.

Hlavná postava - Mikey, nebol to niekto s kým som sa dvakrát stotožňovala. Bol stelesnením naozaj veľkej kuriozity. Myslí si, že je absolútne nepotrebný, nevie čo so životom, či sa má báť ďalšieho dňa, či sa mu podarí mať ozajstný vzťah, má komplexy už len preto, že celá jeho rodina je istým spôsobom šialená... Niektoré jeho povahové črty a vlastnosti sa mi zdali trochu nesprávne nakombinované, no napriek tomu ma jeho rozprávanie príbehu celkom chytilo.

Čo sa týka samotného obsahu, knihu považujem za ľahšiu, nič veľmi sofistikované, skôr taká typická YA oddychovka. Možno niečo ako Storočný starček v ľahšej a teenagerskej verzii a myslím si, že je vhodná pre každého, kto si rád po ťažkom dni v škole alebo v práci oddýchne a trochu sa zasmeje.

MOJE HODNOTENIE
75%

Za knihu ďakujem vydavateľstvu slovart.
Môžete si ju kúpiť napríklad tu.

1 komentár:

  1. Dobry den, Katka, viete mi na seba poslat e-mail? Zaradili by sme vas do mailing listu blogerov. Dakujem.
    organizatorka sutaze Bloger roka (info@blogerroka.sk)

    OdpovedaťOdstrániť