štvrtok 12. marca 2015

John Green, David Leuithan : Will Grayson, Will Grayson :)

ANOTÁCIA :
One cold night, in a most unlikely corner of Chicago, teenager Will Grayson crosses paths with... Will Grayson! Two teens with the same name who run in two very different circles suddenly find their lives going in new and unexpected directions. Culminating in epic turns-of-heart on both of their parts, they team up to produce the most fabulous musical ever to grace the high-school stage.

Celkom obyčajná recenzia (aspoň podľa mňa) na celkom neobyčajnú knihu. Dovoľte mi porozprávať (vlastne napísať) vám, ako na mňa táto kniha zapôsobila.

Vlastne som sa k tejto knihe dostala náhodou. Chcela som si kúpiť Abundance of Katherines, no keďže ju u nás v obchode v tom momente nemali, Will Grayson padol ako druhá možnosť, a už o pár minút býval u mňa na polici. A ani na chvíľu som to neoľutovala.




Kniha je písaná z dvoch pohľadov. Will Grayson rozpráva o svojom najlepšom priateľovi menom Tiny Cooper, iróniou je, že vôbec nie je tiny, je priam huge :) Zároveň je to ten najväčší gay na svete. Vo svojom živote vystriedal už neskutočne veľa partnerov, strieda ich ako ponožky. Will celkom dobre nechápe jeho konanie, a je neskutočne otrávený, keď musí Tinymu pomáhať s prípravou jeho školského muzikálu.
Will Grayson č.2 rozpráva o svojom znechutení životom, o nespravodlivosti, o hnusnej škole, nudných priateľoch a o svojom internetovom boyfriend-ovi menom Isaac. Avšak ako to už v živote býva, veci sa často nevyvíjajú tak, ako by sme chceli.

Uprostred príbehu sa dvaja ľudia s rovnakým menom stretnú. Z ničoho nič. Len tak - čistou náhodou. Ich cesty sa skrížia a nič už neostane tak, ako bolo. Čítala som už zopár podobných kníh, no táto mala v tomto zmysle niečo viac do seba.

Samozrejme, celá kniha sa točí okolo homosexuality, ktorú mnoho ľudí odsudzuje. Tinyho myšlienkové pochody ma však prinútili zasmiať sa. Ponúknuť mi pohľad na vec s inej perspektívy. Z časti úplne šibnutej, divnej, a z časti aj celkom pochopiteľnej. Samozrejme, je to Amerika a možno nie som sama, komu správanie teenagerov nepríde úplne normálne. No kniha ma celkom očarila a veeeľa som sa na nej nasmiala. :)

“i do not say 'good-bye.' i believe that's one of the bullshittiest words ever invented. it's not like you're given the choice to say 'bad-bye' or 'awful-bye' or 'couldn't-care-less-about-you-bye.' every time you leave, it's supposed to be a good one. well, i don't believe in that. i believe against that.”  

Chvíľu som bola toho názoru, že je to najlepšia kniha, akú som od Greena (Leuithana) vôbec čítala. Aj keď čítanie v angličtine mi trvá pochopiteľne dlhšie ako v slovenčine, čosi ma vždy prinútilo túto knihu znova otvoriť a pokračovať.

“i have a friend request from some stranger on facebook and i delete it without looking at the profile because that doesn't seem natural. 'cause friendship should not be as easy as that. it's like people believe all you need to do is like the same bands in order to be soulmates. or books. omg... U like the outsiders 2... it's like we're the same person! no we're not. it's like we have the same english teacher. there's a difference.”  

Kniha s dokonalým humorom, originalitou a napínavosťou - takto ju hodnotím ja. Zároveň je to pre mňa ukážkový prototyp YA literatúry. Rozhodne vám spríjemní deň a dobre sa pri nej zasmejete. Už len počkať na jej preloženie do slovenčiny a ďalšia Greenovská vlna sa môže začať :).

Ako vždy (nudne stereotypné) by som vás-čitateľov poprosila o nejakú tú spätnú väzbu, veľmi ma to poteší. A keby ste mali nejaké dotazy, otázky, pripomienky, som vám plne k dispozícii :)
Vaša
K.

2 komentáre:

  1. To zní fakt dobře! Will Grayson, Will Grayson je jediná knížka, kterou jsem od Greena nečetla a měla bych to co nejrychleji napravit! :D
    Nikol (readeatandlive.blogspot.cz)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Určite stojí za to, odporúčam :-) trošku z iného súdka, no stále perfektná

    OdpovedaťOdstrániť