utorok 17. marca 2015

3 MUST SEE Európske knižnice a kníhkupectvá :)

Každý z nás má nejaké to svoje vysnené miesto plné kníh. Niekto si predstaví policu na knihy, ktorá je atypickým architektonickým skvostom, iný si môže predstaviť starú knižnicu z mahagónového dreva vysokú 6 metrov. Niekomu stačí pohodlný diván s kopou vankúšov, na ktorom si číta odkedy bol malý. Ja osobne nemám presnú predstavu. Páči sa mi aj rustikálny aj moderný štýl a veľmi si cením originalitu - chcem mať niečo, čo vlastním len ja.

Trochu som si pospomínala na rôzne výlety do rôznych kútov Európy a pravdupovediac, nenavštívila som nejak extra veľa známych knižníc alebo kamenných obchodov, no mnohé z nich boli pekné. Samozrejme, pri výbere mi pomohol strýček Google, no snažila som si spomenúť na nejaké miesta, ktoré som buď navštívila, alebo som o nich čo-to počula.

Rozhodla som sa začať jednou perličkou, miestom, kde som zostala úplne v šoku a nemala som slov.

1. SHAKESPEARE AND COMPANY - Paris




Toto kníhkupectvo sa nachádza v latinskej štvrti v Paríži neďaleko námestia Saint Michel a patrí snáď k najznámejším kníhkupectvám na svete. Zaujímavosťou je, že sa v ňom predávajú knihy výlučne v anglickom jazyku. Počas druhej svetovej vojny bolo kníhkupectvo donútením zavreté a sám Hemingway požiadal o jeho znovuotvorenie.

Keď som vošla do tohto kníhkupectva, zostala som stáť obzerajúc sa s otvorenými ústami. Toto miesto bolo pre mňa neopísateľným zážitkom. kvantá kníh porozkladané všade naokolo, popri policiach kopec starých rebríkov, stolov, starých divánov a postelí, kde sa mnohí či už dospelí alebo študenti zastavili, a v kľude si prečítali niečo pekné. Vždy tam vládne neopísateľne úžasná atmosféra, ktorá by dostala snáď aj totálneho nečitateľa ( nehovoriac o čitateľoch )



Keď vyjdete hore starými schodmi, naskytne sa vám pohľad na pianino (klavír). Toto miesto obchodu považujem za totálnu čerešničku na torte. Sadla som si zaň a zahrala som si niečo z hlavy zatiaľ čo si ma ostatní zákazníci sediac na pohovkách počúvali.


Toto kníhkupectvo považujem sa úplný Number 1 a keď sa náhodou (alebo plánovane) ocitnete v Paríži, určite ho v svojej prehliadke mesta nevynechajte.

2. TRINITY COLLEGE LIBRARY - Dublin


Táto univerzitná knižnica sa môže pochváliť titulom najväčšej knižnice Írska. Nachádzajú sa v nej všetky knihy, ktoré kedy vyšli vo Veľkej Británii a Írsku. Hlavná sieň má dĺžku 65 metrov a nachádza sa v nej 200000 najstarších kníh knižnice. Keďže kníh stále pribúda, škola musí pristavať cca 2 km políc každý rok.

3. RAKÚSKA NÁRODNÁ KNIŽNICA - Viedeň

Budova knižnice ma už z pohľadu z vonku očarila svojou majestátnosťou, toľkými ozdobami, no jeho vnútro bolo ešte krajšie.


Rakúska národná knižnica sídli v jednej z najkrajších barokových sál v pôvodne samostatnej budove, neskôr spojenej s traktom Reduty. V 77,7 metrov dlhej, 14,2 metrov širokej a 19,6 metra vysokej prepychovej sále je sústredených takmer 2,5 milióna kníh.


  Mám pocit, že všetky barokové prvky sa sústredili na tomto mieste. Dokonalé spojenie rozprávkovo vysokých maľovaných stropov, tisícok ornamentov a mnohých sôch - to všetko vyrobené ľudskými rukami. Skrátka obrovská radosť z čítania si v takomto prostredí. (avšak po nemecky bohužiaľ až tak dobre čítať neviem.. :D )


Navštívili ste nejaké z týchto miest ? Zapôsobili na vás z pohľadu alebo opisu ? Poznáte nejaké iné krásne Európske knižnice/kníhkupectvá ? Budem straaaašne rada keď mi napíšete nejaký komentár, odozvu, spätnú väzbu... :) Postupne sa budem snažiť pridávať ďalšie príspevky s touto témou, kľudne mi napíšte ďalšie nápady. :)

Ďakujem.
Vaša
K.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára